Brandet overgår ikke længere bæredygtighed

Brandet overgår ikke længere bæredygtighed

En stor del af de største virksomheder i verden har i mange år udnyttet industrialiseringen til at sænke deres produktionsomkostninger. Det er der såmænd intet mærkværdigt i. Men indenfor det seneste årti er de stødt ind i en ny udfordring. For med klimakrisen er der kommet opmærksomhed på produktionen, på en måde som aldrig har været før. Tidligere accepterede de fleste kunder, at man ikke kendte meget til produktionen. Men nu er det blevet vigtigt for kunder, at der er gennemsigtighed i produktionen, så de kan se, hvorvidt det er bæredygtigt eller ej. Teknologien, som tidligere er blevet udviklet, tog ikke helt højde for dette. Her var effektivitet og omkostninger klart de vigtigste parametre, som virksomheder gik op i. Men nu har mange store virksomheder måtte omlægge deres tilgange til produktionen for at holde på deres kunder. Dette gælder også de store virksomheder, som tidligere ikke har skulle tænke på at blive valgt fra på baggrund af ideologiske holdninger. 

 

Nike og air force 1

I lang tid har brandet Nike været en kæmpe på markedet. De har unægtelig haft en solid følgeskare af kunder, som har sat pris på kvaliteten og brandet i sig selv. De har gang på gang leveret klassikere, især til sneakersmarkedet. De fleste kender eksempelvis Nike Air Force 1. Men nu har de måtte forholde sig til deres produktion på helt ny vis. De har fundet det nødvendigt at omlægge dele af deres produktion af eksempelvis Air force 1. Dette er dog gennemgående i alle deres varer. Også Nikes kunder er nemlig begyndt at gå op i bæredygtighed. Deres krav til produktion er altså ikke længere bare effektivitet. 

 

Nike har klaret denne omstilling ganske fint. De har nemlig formået at skabe Nike Air force 1 i samme høje kvalitet, men nu delvist af bæredygtigt materiale. Produktionen af Nike air Force 1 er desuden blevet mere bæredygtig, da selv teknologien bag produktionen sviner mindre end den tidligere har gjort. Dette har været nødvendigt ikke bare, fordi Nike har villet det, men fordi de faste købere af eksempelvis Nike Air force 1 langsomt ville forsvinde, hvis de ikke gjorde. 

 

Brandet overgår ikke længere bæredygtighed

Det er altså begyndt at gå op for de store virksomheder, at det ikke længere er tilstrækkeligt at have et stærkt brand. De må og skal omlægge til en bæredygtig produktion, hvis de ønsker at holde på deres kunder. For selv en klassiker som Air Force 1 kan ikke formå at trække kunder væk fra deres stålsatte fokus på bæredygtighed. Og det må da understrege vigtigheden af bæredygtig produktion og branding, hvis selveste Air Force 1 må omlægge sig.