Alle vil have luksus – Producenterne imødekommer efterspørgslen

Alle vil have luksus – Producenterne imødekommer efterspørgslen

Luksus er blevet en vare, som vi alle vil have. Med den samfundsudvikling der har været de sidste mange år, har vi bevæget os i en retning, hvor flere ser luksus, som en menneskeret mere end som noget ekstraordinært. Livets små glæder er ikke bare livets små glæder længere, og det betyder, at mange flere vil have del i den flotte kage. Dette har mange virksomheder benyttet sig af. For med denne tilgang er markedet ekspanderet, og der opstår nu nye kundesegmenter, som man kan sælge produkter til. Udfordringen ligger dog nu engang i, at selvom alle gerne vil have luksusvarer, er det ikke alle, der har råd til dem. Men fordi efterspørgslen er stor, giver det mening for flere virksomheder at skabe billigere og mindre produkter end de oprindelige produkter. Produkterne skal dog stadig have en vis kvalitet, så de kan udstråle den luksus som forbrugerne ønsker. 

 

Massagestol i alle størrelser og prisklasser

Et eksempel på et sådant luksusprodukt er en massagestol. En massagestol var tidligere forbundet med en luksus, som de færreste kunne have i deres hjem. Det ville både være for dyrt og for stort at skulle have i det lille hjem.  Men med tendensen, hvor forbrugerne vil have en del af kagen, begynder producenter af de forskellige massagestole nu at tilpasse deres varer. Der bliver altså skabt en massagestol, som er mere passende til det lille hjem og til en pris, som den simple forbruger kan betale. Det handler altså om, som virksomhed, at være i stand til at se den efterspørgsel der er. Den almene borger vil have en massagestol. Udfordringen er, at de færreste har råd til den massagestol, som producenten oprindelig solgte. Derfor imødekommer virksomheden markedet ved at producere en billigere massagestol, men som har samme funktion. 

 

Nu kan alle få en massagestol

Netop fordi luksus er blevet en vare, som alle vil have en del af, kan en del virksomheder øge deres omsætning, hvis de er villige til at lave en ”menigmandsmodel”. En model af en massagestol, som den almene dansker har råd til at købe, men som stadig bærer præg af at være den luksusvare, man forventede at en massagestol skal være. På denne måde udnytter virksomheder markedet ved at tilpasse sig efterspørgslen. Eksemplet med en massagestol virker måske simpelt, men i virkeligheden er det ganske dækkende for den bevægelse, der sker på markedet. Derudover er der naturligvis producenter af andet en massagestol, som udnytter denne tendens. Netop af den grund kan man se, at mønstret gælder flere varer, som tidligere ansås for uopnåelige for en stor del af befolkningen. I dag er det tilgængeligt, uanset om man er direktør eller er på dagpenge.